Min garderobe har fået et gevaldigt løft. Jeg var på vej hjem fra en uge i Frankrig og havde ikke mere rent tøj, og jeg skulle direkte fra lufthavnen og i Aftenshowet… så udsendte jeg meget spontant en åben invitation til alle upcoming danske designere og tøjmærker:
Responsen var overvældende: Jeg havde forventet, at der måske var 2-3 mennesker, der ville reagere – men jeg kom hjem til fyrre mails. Det var lige fra en graffitimaler, der havde lavet en t-shirt i to farver, til superambitiøse go-getters, der havde lavet en hel kollektion med jakkesæt og superfancy indpakning.
Den “normale” måde at udnytte eksponering i medierne er at rende de store mærker på dørene og score noget gratis kluns – de har mange kvadratmeter lager afsat til sponsortøj, og har budgettet til at lege julemand. Men hvad nu hvis jeg sagde at jeg kun vil ses offentligt i dansk design? Endda af nye mærker som kun de færreste kender? For mig er det klart sjovere være iklædt tøj, som folk ikke umiddelbart kan afkode, og som de måske endda bliver interesseret i at vide mere om. Og allermest fordi jeg personlig kan identificere mig meget med unge, upcoming selvstændige iværksættere der kæmper for deres nye idé. Jeg vil hellere kaste noget eksponering til disse mennesker, end at stå i de samme brands som alle andre.
Her er billeder fra nær og fjern i månederne der fulgte:
Stort tværfagligt klap på ryggen til alle de unge, håbefulde idealister, der har været så søde at klæde mig på! Dog vil jeg gerne give den op for Vladimir Appalonov, der i sandhed lige tog det et ekstra skridt. Efter at have sendt mig en Karl Smart t-shirt som jeg elskede, mødtes vi – og så fortæller Vladimir at han som projekt på designskolen gerne vil sy en hel kollektion – kun til mig! Det første blev en jakke som jeg har på musikvideoen til “NOK”, som lige er kommet ud:
…Se da i øvrigt videoen til NOK lige her!!!
Jeg læste en artikel i Politiken, der sagde, at “selfie madness” har medført, at tøj fremstår brugt hurtigere end nogensinde, når det hele tiden bliver dokumenteret. Og mens jeg faktisk er meget lidt forfængelig som privatperson, så føler jeg mig først velklædt og klar til medie-halløj, hvis jeg har noget “ubrugt” på. Men den konstante jagt efter et fresh look er tidskrævende, opslidende og føles inderst inde lidt fjollet. Måske er tiden inde til bare at gå i den samme sorte t-shirt og cap med mit logo på hver eneste dag? Så er der fred i krydderen til at fokusere på den næste gode sang…?
Men hey – KÆMPE TAK til alle de freshe iværksættere – tjek deres ting ud her:
MEMENTO VIVERE (website)
Shali fra SECRET SAMPLES (website)
Dennis fra LETHAL DISEASE (website)
Cecilie fra POST HUME (Tumblr – Instagram)
Thomas fra NO TITLE (website)
Allan fra ROUNDERS (website – Instagram – Facebook)
Cecilie fra UKENDT CO. (Facebook)
Jens Christian fra POCKZ (website – Facebook – Instagram)
Olivier fra O’KANA (website)
Erik fra BAGGAARDSBARONER (website – Facebook – Instagram)
Tobias fra TJEWO (website – Tumblr)
Theodor fra SPEAK EASY + HERNAN (Hernan Facebook – Speakeasy Facebook)
Casper fra SANDBIRD (website)
Simon fra TOMISHOP (website – Facebook – Instagram)
Tina fra LE PORT (website – Instagram)
Marc fra PLEASANT (website – Instagram – Facebook)
Goodluck fra MONAKI (website – Instagram – Facebook)
Nikolaj & Rasmus fra KARMALEON (website – Instagram – Facebook)
Vladimir fra SELFMADE COPENHAGEN (Instagram og Facebook)