Hvor stor en indflydelse tror du denne her evne du har til at freestyle har haft på din karriere – ville den være det samme sted som den var i dag, hvis du ikke freestylede men ’blot’ rappede?
– Nej, jeg er meget bevidst om at jeg er et tohovedet monster, og nu siger du at jeg er mest kendt for min musik – det er jeg for så vidt glad for at høre, fordi man kan sige at freestyle rappen er et eller andet sted noget jeg bare gør. Nu er jeg så velsignet at jeg ligesom har en hverdag hvor jeg er ude flere gange om ugen og kan holde mig skarp alene på det. Hvor jeg ligesom dengang har nogle store idealer omkring min tekstskrivning og virkelig prøver at kaste erfaringer og få formuleret følelser og så videre ud, så bruger jeg uforholdsmæssigt lang tid på at skrive numre. Mit tidsforbrug er 90/10 til tekstsiden, men jeg er pinligt bevidst om at min indtægt er 90/10 til freestyle-musklen. Simpelthen fordi det rent praktisk er noget jeg kan tage ud og lave helt alene. Jeg har været her hele dagen og lavet et lille freestyle-indslag tidligere, hvor de alle sammen rejste sig op og var fuldstændig ildrøde i hovedet af begejstring, det er noget jeg kan gøre alene på ordets kraft.
Når jeg gerne vil præsentere min musik, så har jeg altså et 7-mands hold. Det føler jeg at jeg har brug for, for at få det til at lyde perfekt. Det er, hvis jeg ligesom skal udleve alle mine drømme, så er der 7 mand som skal have løn, men jeg kan tage ud og gøre det alene når det drejer sig om at opsummere et arrangement og få folk til at måbe og grine. Og improvisations-evnen gør, at man passer ind i alle sammenhænge. Hvis du har den evne at kunne trække essensen ud af den situation du er i, så passer du ind alle steder. Fordi det publikum ideelt set allerhelst vil, er at høre om sig selv. Sådan er det indenfor alt kunst. Hvis Coldplay skriver en kærlighedssang, så føler folk sig også set og mødt: ’der er en som føler som jeg gør, det kan jeg spejle mig i’. Men her bliver det bare mere en-til-en agtigt, fordi jeg kan lave noget som udelukkende giver mening i den sammenhæng det bliver afleveret, og det ville ikke give mening for andre. Derfor skaber man noget unikt, hvilket jeg tror er nærmest det optimale i en virkelighed som vi har nu, hvor alt musik er tilgængeligt hele tiden, og selv en livekoncert, der jo som udgangspunkt er unik, kan blive devalueret, hvis ikke der er fornyelse. Hvis jeg ved at Macklemore kommer til Vega om halvanden måned, og jeg rent faktisk synes han laver de sindssygeste numre – så kan jeg måske godt falde over så mange livevideoer af hans optræden, at jeg har regnet det hele ud. Jeg ved hvad der kommer til at ske, men det kan man ikke hvis der er meget improvisation. Så der må man ligesom møde op hver gang for at få den i virkeligheden. Så på den måde, så bliver det det, som har gjort, at jeg har kunnet være professionel rapper i 10 år nu.
Hvordan holder du dig så inspireret til at tage ud til disse mange freestyle-shows og hele tiden at finde nye ord at rime på, i nye sammenhænge hver eneste gang, men samtidig få det til at lyde originalt?
– Det kommer på en eller anden måde af sig selv. Det er klart, at man skal blive ved med at udfordre sig selv, og det er også derfor at jeg gik kold på at battle for lang tid siden. For det følte jeg ligesom var en gentagelse. Der skulle jeg sige nogen ting for arrangementets skyld eller for respektens skyld, mere end jeg skulle for min egen. Der var ligesom en fastlåst form, hvor jeg ikke følte at det var det ultimative. Jeg var super glad for at have fundet noget jeg var god til, jeg elskede selvfølgelig den respekt jeg fik, men hvis jeg skulle være helt ærlig, så var det ikke det jeg helst ville være kendt for. Der var det jo så jeg oplevede hvor meget man egentlig kan tænke videre i stedet for bare at acceptere de rammer som der bliver lagt for en. I stedet for så selv sætte spillereglerne, fordi vi så tog ud og lavede de her skolekoncerter hvor vi tænkte fuldstændig frit og kom op med en masse koncepter der så byggede på alt muligt andet end at skulle svine en modstander til. Det var en verden der åbnede sig, og den er jeg sådan set stadig ved at undersøge.
Kan du huske hvornår du havde din første rigtige rapbattle – og hvem det var mod, og hvordan gik det ikke mindst?
– Ja, det var jo så til den her konkurrence som jeg fortalte om (Årets Rapper, red.). Min første battle har jo så været til den første Årets Rapper, og jeg ved at det var der jeg mødte Kenneth K, og vi mødtes i finalen hvor jeg vandt. Jeg har også battlet DJ Møller til Årets Rapper – lige da vi havde dannet Sund Fornuft. Jeg tror måske kun han rappede to linjer før han væltede, fordi han var så stiv. Han sagde ’Mit navn er DJ Møller med alle kalder mig Finn / Jeg stillede kun op for at komme gratis ind’. DJ Static har også stillet op – igen, i en brandert. Som MC Thunder Rap. Jeg kan huske at jeg stillede mig op på en stol på V58 for at kunne se, og jeg kan huske jeg væltede ned af stolen i grin fordi han var så fuld og fjollet.
Du vandt Fight Night for første gang i 2000 og du vandt igen i 2001. Hvor meget har den her sejr i netop Fight Night betydet for din karriere – har den betydet noget ekstra?
– Det er svært at vide hvad den konkret har betydet. Sådan nogen titler er jo egentlig kun værdifulde på den måde, at det er noget der ser godt ud på papiret. Det er noget man kan, bør og skal skrive i sin pressemeddelelse, fordi man jo ofte bliver booket af nogen som ikke nødvendigvis har et kæmpe kendskab til genren, men som bare skal have et eller andet hvor de så bliver trygge ved at ’Okay, han er åbenbart den bedste’. Så er det sådan set ligegyldigt hvor tæt man var på at tabe den aften – bang, nummer 1. Det giver en vis prestige på det område. Så det tror jeg da helt klart har været med til at der var mange der ringede derefter og gerne ville have mig ud.
Havde du nogensinde forventet at vinde til Fight Night da du stillede op – begge gange?
– Ja, det havde jeg. Det var min klare overbevisning. Anden gang var der jo ret meget på spil for mig, fordi jeg havde ligesom planlagt det hele. At jeg ville vinde og så ville jeg abdicere, eller hvad man nu skal kalde det på en mindre selvhøjtidelig måde. Men det krævede jo at jeg vandt, det krævede jo at det hele skulle gå fuldstændig perfekt og så ville jeg så umiddelbart efter at kunne hæve bæltet sige ’der er noget jeg hellere vil, så det gør jeg. Tak for opmærksomheden’. Fordi jeg tænkte, at det kan godt være de ideer og koncepter og så videre som vi var begyndt på at udvikle til skolekoncerterne, at de var mærkelige, flippede eller svært forståelige, og så var det bare vildt at kunne sige ’altså, jeg er den bedste til at battle – det er ikke derfor at jeg går videre og prøver noget andet’. Der er en indbygget selvtillid i det, at så spidser folk ører og tænker ’lad os så høre hvad han hellere vil’.
Kribler det aldrig i fingrene igen for at gribe den mikrofon igen når du sidder i KB Hallen eller Tap 1?
– Aldrig. Ikke det mindste. Det siger mig intet.
Men når man snakker om battles og Per Vers, så kan man ikke undgå at tænke lidt på den her disstrack-beef med MC Clemens. Kan du forklare hvad der ligger til grund for hele den beef?
– Den havde en lang forhistorie, fordi han var sønderjyde, jeg var sønderjyde og vi mødtes jo faktisk til Årets Rapper og kom i finalen mod hinanden. Jeg var ung, jeg var 17 og havde bøjler. Og han var 14, ikke? Virkelig en dreng, en folkeskoledreng, og på en eller anden måde så endte den her aften med at vi var 3 i finalen. Der blev ikke rigtig nogen semifinale fordi der var en som trak sig, jeg husker det som om at det var Ataf som trak sig, fordi han rappede på engelsk og vi andre rappede på dansk.
Jeg er ikke sikker. I hvert fald var vi 3 mod hinanden, og det var mig, Clemens og Preacherman. Igen, på en eller anden måde, fordi jeg kendte Martin (Preacherman, red.), blev det sådan lidt til at det var os mod ham. Så vi dissede ikke hinanden, men vi dissede ham. Og det har selvfølgelig været en underlig oplevelse for Clemens og på en eller anden måde været uretfærdigt. Så derefter var vi ligesom bare ’fjender’. Det er klart, at det også bunder i at han kørte en hård stil og jeg kørte, du ved, en hverdagsstil, en gymnasie-glad hippiestil, eller hvad fanden man nu skal kalde det. Så på den måde startede det allerede der og så lå det og ulmede.
Vi mødtes et par gange og jeg er i tvivl om der i alt står 2-1 til ham eller 2-2 og hvordan og hvorledes, i hvert fald var der sådan en ’Hvem ef egentlig den bedste battler af de 2?’ i nogle år. Og så startede den der track-battle efter ’De 8 Bedste’, som jo var forløberen fra Fight Night, det var et lille arrangement på Stengade hvor man havde inviteret 8 battlerappere og som ligesom var det der viste, hvor stort et potentiale der var. For der var dobbelt så mange på Stengade som der måtte være, og der var virkelig en meget intens stemning den aften og det var det der fik Michael C.U.P til at køre det op i stor skala året efter.
Der, i 1999, tabte Clemens i første runde som en lille sensation til UFO og så vandt jeg over UFO i finalen.Så Clemens lavede derefter et diss-nummer hvor der var et vers til UFO, og der var et vers til mig. Så svarede jeg jo på det og så kørte det derfra. De sidste runder af battlen var fra dag til dag, så det var jo sådan set den første internet-battle på den måde. Det første nummer jeg lagde op, det var først lang tid efter, og det var igen sådan noget med at jeg skrev noget på grund af hans track, men udgav det aldrig. Men så efter at han endnu engang havde sagt noget i et interview, så lagde jeg det ud. Så svarede han lynhurtigt på det, og så svarede jeg lynhurtigt på det. Så kørte det ind over P3, det hiphop show der var på det tidspunkt der hed ’Lige på og råt’. Så blev det ligesom afsluttet med en sidste runde derinde, ikke at vi var derinde samtidig, men han lavede endnu et disstrack en fredag aften og så kom jeg derind en fredag og lavede en afslutning på det.
Hele den her til tendens til at skrive mod hinanden som man gør i disstracks jo på nogle måder lig battles i dag. I dag hedder trenden jo at kende sin modstander i forvejen og så skrive en tekst til ham – tror du også at du ville have startet dengang hvis det var trenden?
– Det er svært at sige. Det er svært at forestille sig hvordan det har føltes. Man kan jo sige, at hele min indgangsvinkel til det har jo været, at som udgangspunkt, så er jeg jo skribent. De kugler jeg støber bliver skabt på papiret. Når man så har gjort det i nogle år og skærpet sit sværd, som Wu-Tang ville sige, så kunne man måske få det op i et tempo hvor man kunne skrive noget live på scenen, forstået på den måde. Jeg var jo meget overrasket over mange af de her Fight Night-rappere som ikke lavede numre, og som heller ikke havde nogen ønsker om at lave en plade eller have et repertoire at tage ud at spille med. De var straight up freestylere. Det tænkte jeg slet ikke var muligt. Jeg tænkte, at måden du bliver god til at freestyle på det er ved at sidde og bruge rigtig lang tid på at skrive tekster og derved opbygge en eller anden parathed til at finde på, når det så skal være.
I dag er det jo fuldstændig omvendt, så det ikke handler om at være parat og være på ud i det blå – men det handler om at være parat flere måneder i forvejen. Føler du, at det er en sund vinkel battles har taget eller savner du freestyle battles?
– Det vi alle sammen leder efter, det er det her rush som man får fordi man bevidner nogen som er ude på tynd is. Der kan man jo godt sige, at isen er lidt tykkere i skrevne battles når man har noget med hjemmefra, men stadigvæk er der jo meget på spil omdømmemæssigt. Det er mere skak-agtigt, på en måde. Hvis man spiller skak har man altid det samme udgangspunkt, og det er jo i mit hoved en helt sindssyg sportsgren. Man starter et skakspil og laver nogle træk, fordi man ved at om 72 træk så kan jeg lave noget han ikke kan regne ud. På samme måde, så bliver det sådan noget med at prøve at regne ud ’hvad er mine svage sider?’. Hvis jeg er tyk så skal jeg lave en masse linjer om at jeg ved jeg er tyk, men du er til gengæld grim og jeg kan slanke mig, eller hvad ved jeg.
Så det er jo også fascinerende, men det er klart at for mig er det den veludførte freestyle, der er det største rush for mig. Det kan godt være en battle, men det behøver det ikke, fordi det altid har været sådan lidt bagvendt for mig, når det blev arrangeret. Det er også derfor jeg valgte at trække mig fra Fight Night, fordi man skulle battle nogen man egentlig ikke havde noget imod. Jeg startede på en anden måde, med et ønske om at det skulle være virkelighed. Så derfor sagde jeg aldrig noget ondt om min modstander i første runde, for jeg kendte ham ikke, og han har jo ikke sagt noget mod mig. Så der rappede jeg 100 % om emnet. Når vedkommende så havde fået mikrofonen og fået chancen, og selvfølgelig sagde noget grimt om mig – for det er det man fokuserer på – så havde jeg jo frit lejde til at returnere. Men det var ligesom en anden tilgangsvinkel end Fight Night 2012, hvor det bare er ’din mor’ fra allerførste linje hver gang.