ZTRIWER
2016
Per skriver i 2025:
Titlen er jysk og betyder ‘striber’ på aarhusiansk. Det staves selvfølgelig sådan, fordi hovedpersonen er en zebra, der bor på den aarhusianske savanne. Ztriwer er en animationsfilm, der blev lavet som et afgangsprojekt fra filmskolen i 2016.
Instruktør-Amalie og producer-Niclas ville gerne have en “rappende voice-over”. Luksuriøst nok kom de til mig før de havde skrevet en eneste scene færdig. De ville gerne have at jeg skrev teksten først – og så skulle de nok få tegningernes timing til at passe til bagefter! Så kan man ikke ønske sig mere frie og fede arbejdsforhold
Samtidig havde “læg stemme til en tegnefilm” ligget i baghovedet som en rigtig sej ting at kunne krydse af, så bare kæmpe ja tak. Her er hvordan filmens idé blev præsenteret før den fandtes:
Filmens tone bliver meget “JYSK”. Så find din indre midtjyde frem fra gemmerne, imens du forestiller dig zebraer med kæmpehoveder og lange spaghettiben bevæge sig squashed og stretched hen over lærredet. God fornøjelse!
Zebraen Zørn hed i det oprindelige manus JAN, og filmens arbejdstitel var JAN THE MAN. Heldigvis var Amalie og Niclas med på at gøre ham til “Zørn”. Gennem flere år havde jeg nemlig kørt en improviseret godnathistorie for mine to drenge om en zebra ved navn Søren. Og selvom bipersonerne i den meget lange og freestyle-agtige fortælling, de to røvere Bip og Bob, deres bedstemor Hububub og politimester Straks er en saga blot for mine egne børn, gør dette Ztriwer til et ganske særligt varmt minde for mig.
Filmen varer 10 minutter og fik meget mere opmærksomhed end man kunne forvente for en afgangsfilm. Den vandt prisen for bedste børne- og ungdomsfilm på festivalen CPH PIX, men det bedste er, at den stadigvæk bliver set.
Filmen ligger på YouTube og har efterhånden over en million views. Og i sommers introducerede jeg som konferencier på Kløften Festival et band, hvor to grandvoksne bandmedlemmer helt uironisk var starstruck over at de stod over for stemmen bag Zørn Zebra! Ztriwer var et must see, hver eneste gang de havde tømmermænd…
SKABELSEN
2016
Per skriver i 2025:
Hey, vil du ikke lige skrive verdens skabelse om til dansk? Dirigenten Christian Baltzer havde siddet et helt år med Die Schöpfung, Joseph Haydns store klassiske værk fra slutningen af 1700-tallet. Som en start havde han fået skåret de oprindelige tre tre timer til halvanden, men manglede liiiige lidt hjælp til at oversætte den fra klassisk tysk korsang til dansk rap og speak.
Kæmpe opgave og fed udfordring. Jeg lærte meget. For det første lærte at det her ikke var en opera eller operette, men et oratorium. For det andet lærte jeg at et oratorium består af recitativer, hvor koret skubber handlingen frem, og arier, hvor solisterne besynger det der lige er sket.
For det tredje lærte jeg at den klassiske verden har det omvendt. Her tjener man ikke penge på at turnere, det koster det kassen at optræde. “Du har et halvt år til at skrive det, og så skal vi fremføre det tre gange!” – “Ja, og en hel masse flere gange hvis det bliver fedt, forhåbentlig.” – “Uha nej! Det har vi slet ikke råd til!”
Grunden til tilføjelsen 3.0, er fordi Skabelsen 2.0 løb af stabelen fem år tidligere. Her startede samarbejdet mellem mig og Christian Baltzer og Haydn i det høje som et projekt med Sønderjyllands Symfoniorkester og TV-Syd. TV-Syd fandt og fulgte fire unge lokale rappere, som skulle stå for at skrive og fremføre rap-delen. De blev simplethen reality-stjerner i en føljeton det forår. Jeg var med deres coach. Og også lidt som ærkeengel. Det vil sige at jeg var også selv på scenen henimod slutningen, men først og fremmest skulle jeg være de unges guide henimod Gud. Eller i hvert fald henimod tekster der gav mening. Det er jo en vild historie. Jorden dannes i første sats, i senere satser kommer der dyr, mennesker og til sidst kærlighed.
3.0 udgaven skulle så være den ultimative og endelige version, og blev jeg så bedt om at skrive al rappen om fra bunden. Der findes simpelthen ikke en optagelse af koncerten. Som en af de absolut eneste ting i denne bog kan det kun læses og ikke høres.
HOUSEGAARD & VERS
2015
Per skriver i 2025:
For ti år siden var der lige kommet en ny DR-kanal. Den hed DRK og fokuserede på kunst og kultur. De ville lave gerne lave et program om det danske sprog. Chefen ringede og mente, at jeg kunne være en god vært. Det mente jeg som udgangspunkt også, selvom jeg havde nul erfaring. Så jeg sagde ja tak, og lærte så noget om tilløb i TV-land. Et helt år senere mødtes vi og så sagde Mette Chef at “de mente ikke jeg var kendt nok til at være vært alene”. Så blev jeg fornærmet. “Så vi har spurgt Niels Hausgaard, og han vil gerne være medvært”. Så blev jeg overdrevet glad.
Det var stort for mig. Som jeg siger i programmets intro: andre er vokset op med disco og house, jeg er vokset op med Dissing og Hausgaard. Niels var, ud over Povl Dissing og Benny Andersen, den eneste musiker, som gjorde min far glad helt ind i sjælen. Min far nåede heldigvis lige at opleve, at jeg fik lavet noget med alle hans tre helte.
Som titlen antyder, rejste Hausgaard og Vers rundt i landet og og snakkede med folk om (og på!) dansk. Hvert af de seks programmer havde en overskrift, såsom hvordan dansk er påvirket af engelsk, om bandeord, om klicheer. I slutningen af hvert af de seks afsnit, fremførte Niels og jeg et nummer om dagens emne. Guitar, sang og rap, skrevet på dagen.
Det var en kæmpe gave at lære legenden Niels Hausgaard at kende og høre ham fortælle anekdoter i døgndrift. Undervejs skrev Niels sit livs første rap-tekst, og optog sin første selfie-video. Jeg ved ikke hvilken ting der var den største.
Hausgaard & Vers – rejsende i sprog blev det meste sete DRK-program nogensinde, og vil være det til evig tid fordi DRK lukkede igen et par år senere.
DET STORE SKUFFEJERN
2015
I samarbejde med Det Kongelige Teater har rapper Per Vers, komiker Per Helge Sørensen og poetry slammer Peter Dyreborg skabt et sprudlende teatershow om den bløde mands hårde odds.
Men forestillingen tager diskussionen om mænd og kvinder videre end klichéernes underkuede træmænd og speedsnakkende kontrolkvinder.
“Det Store Skuffejern” handler om manden, der ikke er bange for sine egne følelser. Den mand, som forstår sin kvinde langt bedre, end hun selv gør. Den mand, som både kan være blød og hård. Og ikke er blevet den mindste smule mere lykkelig af den grund.
Per Per og Peter er cremen af cremen inden for hver deres kunstart. Men også tre mænd, som alle har mærket den moderne mands vilkår på deres egne utrænede kroppe.
Med fortællingen om skuffejernet har de slået kræfterne sammen i et genrefornyende show, hvor de ikke er bange for har fået lov til at sige deres kvinder nogle sandheder.
Efterfølgende TOUR pressemeddelelse:
Per, Per & Peter [hhv. Vers – rapper, Helge – storyteller og Dyreborg, poetry slammer) tager teatershowet DET STORE SKUFFEJERN rundt i landet i februar og marts. En aften om den bløde mands hårde odds. Du kan ikke relatere, men det kan din dame. Kom og grin højt og brovtende af de fissepiskede frontkæmpere for det post-post-feministiske samfund, som i HVERT fald ikke angår dig. Hvis du får lov af konen. Hun må hellere komme med så hun kan tjekke at du griner du rigtige steder. Disclaimer: for folk af alle køn M/K.
SOV NU FOR SATAN
2011
Rapper oversætter børnebog fra amerikansk kultfænomen
Den danske rapper Per Vers har oversat den amerikanske bestseller ”Go the fuck to sleep”, som Lindhardt og Ringhof udsender med titlen ”Sov nu, for satan”.
Den strøg ind som nr. 1 på Amazon.com’s bestsellerliste, inden den overhovedet var udkommet. TV kanalen Fox 2000 købte straks rettighederne, og skuespilleren Samuel L. Jackson har indspillet den som lydbog. Flere hundrede tusinde solgte udgaver senere udkommer børnebogen og kultfænomenet nu også på dansk i en udgave oversat af rapperen Per Vers.
Historien om ”Go the fuck to sleep”, som på dansk hedder ”Sov nu, for satan”, er et studie i hvordan viral markedsføring kan mobilisere masserne, for oprindeligt opstod Adam Mansbachs idé om at skrive bogen som en statusopdatering på Facebook, som vennerne bakkede begejstret op om. Og flere måneder, før bogen skulle udkomme, blev dele af den lækket på Twitter, og så begyndte bestillingerne ellers at vælte ind. Tanken om en bog blev oprindeligt til, fordi Mansbach ikke at kunne få sin toårige datter, Vivian, til at sove. Og med en blanding af søde børnerim, frække tegninger og eder og forbandelser er den en parodi på den klassiske godnathistorie.
”Den er i al sin simpelhed et virtuost mesterværk. Så enkel at det næsten svider. Den største udfordring med at oversætte den, var, at dansk let kommer til kort over for det mere ordrige engelsk, når man skal rime. Så mange variationer af ”sov” findes der alligevel ikke,” siger Per Vers:
”Med hensyn til bandeordene var de også svære at matche, for at bogen ikke skulle få for hård en klang på dansk. For folk over 30 år er ”fuck” et aggressivt ord, der ligger lige på grænsen til ruskevold, hvorimod man nemmere kan forestille sig en resigneret far, der siger ”sov nu for satan”.”
I USA kalder anmeldere bogen for genial, men omvendt har Mansbach – der er svensk gift – angiveligt også modtaget stærke svenske reaktioner: ”Svenskerne var dybt fornærmede over bogen. Der var nogle der kaldte mig psykotisk og mente jeg burde indlægges.”
”Sov nu, for satan”, oversat af Per Vers (oprindeligt ”Go the fuck to sleep” af Adam Mansbach/illustrationer af Ricardo Cortés), Lindhardt og Ringhof, udkommer 16. september 2011, vejl. pris 99,95 kr.
Yderligere information, Dennis Andersen, Lindhardt og Ringhof: dennis.andersen@lindhardtogringhof.dk, tlf. 33 15 67 45
GADENS HISTORIE
2006
Per skriver i 2025:
Efter at Det Store Æg havde været en stor succes, bad Freestyle Phanatix igen Oliver Ravn og mig om at skrive en ny forestilling til dem – truppens kalender var allerede fyldt med bookinger, og der skulle gerne kunne tilbyde et nyt, friskt show hver sæson.
Denne gang var der ikke noget jubilæum eller forlæg, og Oliver kom med et oplæg om ønsket var at fortælle hiphoppens historie – som er gadens historie. ‘Gaden’ som der hvor’ folket’ mødes – der hvor musikken, rappen, dansen og graffitien voksede frem organisk. Udenom alt det, der i dag er blevet en del af kulturen, fordi kulturen er blevet opslugt af underholdningsbranchen. Nu er der mellemmænd og musikselskaber og budgetter og et marked. I grundformen stiller man sig bare op på et gadehjørne og siger, hvad man vil.
Denne forestilling var som en sjov sidenote første gang jeg rakte ud til Adam Hansel, en herboende amerikansk grafiker. Jeg fik anbefalet Adam af Søren Severin, som netop havdehavde lavet mit Per Vers-logo med mikrofonen som jeg stadig bruger. Til dette show hjalp Adam os med en superfed sort-hvid tændstiksmands-film om hvordan DJ Kool Herc tog fra Jamaica til New York og startede det hele. Og det lille samarbejde endte så med at Mr. Hansel har stået for alle mine pladecovers, hvoraf mange jo i praksis er kunstbøger, gennem 15 år!
Gadens Historie er ligesom forløberen Olivers hjertebarn og koncept, og mit tekstlige input er perifert. Min indsats var først og fremmest på scenen, og jeg var lykkelig for at være rappens repræsentant i denne power-performance.
Vi havde det stærkest tænkelige hold. Helt elementært. Turkman Souljah repræsenterede DJ’ing, Nappion repræsenterede beatboxing og Ulrik a.k.a. SHOT repræsenterede graffiti. Vi var landet rundt i et helt år som ambassadører for hiphoppens elementer, og det hele kulminerede da vi opførte showet på Roskilde Festival.
DET STORE ÆG
2005
Per skriver i 2025:
Det Store Æg er en gendigtning af H.C. Andersens Den Grimme Ælling. Den gode eventyrhomie havde 200 års fødselsdag i 2005, og der var ingen grænser for hvor arrangementer der blev afholdt til at hans nogen gange tvivlsomme ære.
Den her breakdance-forestilling med rappende fortæller var dog både stærk, rørende og ikke mindst original. Det kan jeg sige, fordi ideen er 100% Oliver Ravns, og jeg er meget imponeret over hvordan han var i stand til at overføre pointerne og essensen fra originalen til en ny setting.
Freestyle Phanatix havde fået HCA-støtte og ringede efter hjælp. Til os, altså. FP er et breakdance-crew, der er blevet til en teatertrup. Årligt laver de nye teaterforestillinger, hvor breaking er i centrum. Freestyle Phanatix har netop haft 30 års jubilæum som trup, og grundlæggerne Kim & Karsten har været aktive B-boys endnu længere.
I Det Store Æg er ællingen blevet breaker. Eller rettere, ællingen er blevet til en dreng, der bliver breaker i stedet for svane til sidst.
Det Store Æg er blevet opført langt over hundrede gange. Freestyle Phanatix er halvt svensk, halvt dansk i sin opbygning. I Danmark var det med enten Oliver eller mig som rappende fortæller, mens vi i Sverige havde Simon Laufer på til at fremføre den svensksprogede udgave.
Teksten og musikken har ikke været udgivet før, det er blevet fremført på teaterscenerne og har levet dér som det eneste sted. Det er lidt af et eksperiment at udgive ordene sig selv. Giver de mening på skrift uden krop? Her er i hvert fald hele ‘manuskriptet’, inklusive monologerne mellem selve rap-numrene. Jeg håber du som læser på en eller anden måde kan føle viben.





