Skip to main content

Tourstart

By Uncategorized

…det er nemlig rigtigt. Vi glæder os til TÆT PÅ TOUR!. Og det skal man jo råbe højt op på diverse medier for at lokke folket til, men det er svært at variere sig fra det sædvanlige “whoooo, vi glæder os!” udråb. Det gør vi jo. Ingen tvivl. Jeg har brugt et halvt år og 200.000 kr. på at sætte et nyt album i verden. Nu skal det affyres live. Det vildeste live-hold er samlet. Der er blevet øvet det vildeste show op. Men det kan jeg jo sagtens sige. Derfor bad jeg den superdygtige skribent Mikka Tecza om at besøge os i øvelokalet, og det er der kommet denne stemningsrapport ud af:

Stemningsrapport fra den lille sauna i Valby

“…Det var tempoet, vi kom fra. Det fungerer sgu ikke med det tempo.”

Der er nogle ting, hvis tilblivelse man er bedre tjent uden indgående kendskab til.  Nike-sko, trestjernet salami og kokain, for eksempel. Musik hører egentlig også til i denne kategori. I hvert fald den del af skabelsesberetningen, der kommer efter guddommelig inspiration i skumringen på en nepalesisk bjergtinde, og primært handler om benhårdt arbejde. Blod, sved og kamillethe.

Men lad os alligevel gå helt tæt på denne fase. Så tæt, at man knap tør trække vejret, af frygt for at vælte en højtaler eller en gulvspand med noget uidentificerbart slimet i (lad det for guds skyld være sæbe).

Dramaturgisk befinder vi os i anslaget; de indledende minutter i koncertfilmen, du ved, hvor der klippes flygtigt mellem hænder, instrumenter og interviewbidder i halvtotal.

Scenen er den hemmelige øver i Valby, omgivet af tunge metalgitre og skrottede biler. Det er forår, solen skinner udenfor, men der er ingen ro hos en rapper. Vi nærmer os startskuddet på første turné i tre år; en tour de force af en Tour de Danmark. Det er i hvert fald planen.

I øveren er her varmt, og ikke prangende med plads. Dan Jørgensen ville bryde ud i gråd, hvis han så grise under disse forhold; gudskelov er det bare musikere. Per V, de tro kumpaner Ayoe Angelica og Nappion på mikrofoner, og den musiske vidundertrio Emil, Gustav og Dan. Foruden et trommesæt, et enormt analogt orgel. et keyboard, en guitar, en bas, en trompet, førnævnte gulvspand og kaffekopper nok til en mindre konference.

Slagplanen er at spille sig frem til en slagplan. Den slags bliver som bekendt bedst, når det er lige oppe over (det vi i fagsprog kalder for blækregningmanøvren). Bandet arbejder med det, der helt lavpraktisk skal foregå i hvert nummer, men øveren handler om mere end dét.

Den handler om stemning. Om at spille stemningen frem: Dén stemning, der løfter nummeret fra pladen og ud over scenekanten, ind i det særlige sted mellem ribbenene, der får én til at pløje Youtube tynd for skramlede koncertklip, bare for at genkalde sig følelsen i et kort sekund.

Det er ikke noget, man kan sætte på formel. Desværre. Mange sarte musikernerver kunne nok være skånet på den konto.

Vi er halvvejs gennem dagens program, der strækker sig fra 9 til 15, for det er et fuldtidsjob at være fri. Ayoe varmer stemmen op, og Nappion slubrer kamillethe, mens Emil får ild på et sample:

“Det er fordi jeg er født i Danmark…” siger Jens August Schade fra et andet århundrede.

Per spytter i mikrofonen, men standser igen, cut cut cut. Han hinker over ledninger og instrumenter, fra mic’en til computeren, der balancerer faretruende i hjørnet. “Kan vi ikke lige høre orginal-beatet fra start. Der skal styr på den feeling”. “Find Mig Her” skal gå direkte over i “Verdensborger”, og sidstnævnte Robin Hannibal-orkestrerede groove er tungt og let på een gang.

Hvordan sætter man ord på musik? Det er let nok at sætte ord til musik, eller musik til ord.

”Er det ikke meget fedt, hvis jeg er mere basagtig i højrehånden, og du laver de der svæveting?”

Beskeden opfanges og processeres.

“Det er fordi jeg er født i Danmark…”

Nappion mener, at alle burde sige Danmark med åbent a ligesom dengang. Så lyder landet bare større.

Det er et lille land, en lille øver, og musikken kan knapt være her. Den presser mod væggene.

Der er brug for kaffepause, luftpause. Ayoe har smidt skoene. Per taler i telefon med VJ’en Søren om hvilken grafik der skal være under en særligt passage. Hvis det virker, bliver det det vildeste i verden, men samtidig afhænger hele stemningen af den fucking grafik. Intet pres på Søren i øvrigt.

Der er tusind ting, der skal klikke. Der bliver blandt meget andet trykt 1000 kuglepenne med Per-logo på op til tourstart, det opkald tager vi også lige. Skrædderen Tina kigger forbi og tager mål til de jakkesæt der skal laves til bandet. Med pladecoveret som stof, selvfølgelig.

Øveren starter op igen. Solen lukkes ude.

Det er stadig ikke den rigtige feeling, siger Per og knytter næven i luften, som for at kanalisere antagonisten i Whiplash, skaldet isse and all.

“Det er fordi jeg er født i Danmark… “

”Det er ikke overbevisende.” siger Emil bag trommerne. ”Det skal bare være overbevisende. Det skal bare være fedt.”

Således konkretiseret slår Dan en ny tone an, mens Gustav jammer rundt med sin guitar i baggrunden. Det er en kakofoni af lyde, og højttalerne pakker det hele ind i hvid støj, der skærer ind i hjernebarken. Ayoes stemme smyger sig om omkvædet.

“Det er fordi jeg er født i Danmark, at jeg kan digte som jeg gør. Det ku’ slet ikke være anderledes.”

Sidste gennemspilning, og alle holder vejret. Den hænger i lokalet, stemningen, og Dan trykker record, før momentet forsvinder igen. Sidste, sidste gang.

Bandet tanker kaffe op. Går videre til næste nummer, der er en helt anden slags fisk. Nyt tempo, ny energi.

“Der er også meget musik, ikke?” bemærker én.
”Ja,” siger Ayoe afslappet. ”Det er faktisk meget ambitiøst.”

Vi ligger i opløbet af en tour, men som Mader ville sige det: De sidder roligt i sadlen, selv når de står op.”

– Mikka Tecza

– Tak Mikka! Vi klarede den! Første weekend er vel overstået, vi ramte Frederikshavn og Aalborg, og så glade så vi ud lige inden. Fra venstre er det Kasper Spez (opening act), Dan Hemmer (orgel), Nappion (backing rap & beatbox), undertegnede, Emil de Waal (trommer & samples), Madeleine von Warburg (tourmanager), Gustav Ljunggreen (trompet, saxofon, bas, guitar, tværfløjte) og forrest Ayoe Angelica (vokal).

10985223_1055197511175347_2895318793369758898_n

Vi lod et kamera køre under koncerten – det så nogenlunde sådan her ud:

Og som du kan se i videoen, inviterer vi folk med i TEKSTPERIMENTARIET. Undervejs er der tre numre der bliver brækket midt over i improvisation. Og det er publikum der skal udstikke retningen for min freestyle. De vinder bajere, og showet får en ekstra dimension. Stor tak til Thomas Dambo for at snedkere mit logo om til en stemmeboks. 11127550_10153276749012959_59883609_o

Jeg håber ovenstående gi’r dig herrelyst til at kigge forbi. Kasper Spez levererer de perfekte opvarmnings-ord og sætter stemningen så jeg ikke kunne ønske det bedre. Og ved I hvad? Kasper udgav igår sin første single i fem år. Der en lille ekstra-bonus til jer der bestiller i forsalg. Tjek videoen her nedenunder. Vi ses på #TÆTPÅTOUR! “Whoooo, vi glæder os!”

Ny single – og coverbook!

By Music

Så er den første single fra TÆT ude! Lyt her!

Link til lytning på Spotify, iTunes, Tidal og alle andre streamingsteder HER.

Samtidig åbner vi for forudbestilling af TÆT – det sker hos Run For Cover på dette link!

Tjek her en visualisering af hvor lægger coverbook-udgaven bliver!

Forårstour

By Music

PER VERS – “TÆT PÅ” TOUR 2015

Jeg har glædet mig som en sindssyg til at skulle på rigtig tour igen! Her er tourplakaten og de ti datoer, og nedenunder kan du læse pressemeddelelsen! VI SES DERUDE – håber jeg! PV.

taet_poster_web

“Tre år efter sin sidste turné med det hudløst ærlige og DMA-nominerede album EGO er Per Vers nu klar til landevejen igen. Per har siden dengang modtaget ikke bare Spoken Word Prisen (2012) for sine tekster, men også den prestigefyldte Dan Turéll Medaljen (2013) og i år faldt den største hæder af dem alle, Modersmål-Prisen, der tidligere er gået til kultur-ikoner som Benny Andersen, Steffen Brandt, Klaus Rifbjerg – og Dronning Margrethe.

Hæderspriser får jo ikke i sig selv noget publikum til at hæve hænderne. Men en koncert viser i praksis hvorfor Per er blevet præmieret – det er simpelthen en demonstration af hvor nærværende en kunstner kan være. I sin jordnære kommunikation med publikum, sine overrumplende improvisationer, og en tsunami af tekster, formulerer Per en hel verden på scenen – der er et både sjovt, voldsomt, samfundsoverrasket, superpersonligt og sårbart univers at dykke ned i.

Og der er en masse nye rim i rygsækken der brænder efter at komme tæt på folket. Per bejler til titlen som DK’s måske mest produktive kunstner – han har i hvert fald siden sidste tour i 2011 udsendt en live-DVD, et 27 numre langt mixtape, fire vinyl-udgivelser med andre kunstnere på sit eget selskab Mixed Ape Music og senest udgav han 1. februar EP’en “Skuffesange”.

Og så har vi slet ikke nævnt de to nye albums der er hovedattraktionen – 2014’s “DNA” med bl.a. Isam fra Outlandish og Annisette fra Savage Rose som gæster, der gik nr. 2 på album-hitlisten, og det kommende album “TÆT” der dropper 20. april! Så der er mange stærke sange der kan puttes på sætlisten sammen med de gamle live-favoritter såsom “Black Power” og “Ironman”.

Per Vers stiller med stærkeste hold på denne turné – på vokalsiden danner skønne dansk-etiopiske Ayoe Angelica en sødmefuld kontrast til Pers kantede og skarpe rim, og Danmarks bedste human beatbox Nappion tryllebinder crowden med lyde de ikke vidste en menneskemund kunne frembringe. Og tro ikke at lydkulissen blot er en homie med et håndkæde og shades der står foran en tænd/sluk knap på en computer. Med en stærk trio bestående af Emil de Waal på trommer, Dan Hemmer på orgel og multiinstrumentalist Gustav Ljunggren har Per sikret sig opbakning af nogle af de mest erfarne, eksperimenterende og driftsikre sceneguder man kan opdrive herhjemmel

Som opvarmning har vi et vaskeægte scoop, nemlig kult-rap-helten Kasper Spez. Efter flere års tavshed dukkede Kasper op til overfladen som opening act til releasefesten for Pers seneste album, og nu tager den dystre men lune nutidspoet med Per Vers landet rundt! Kasper er albumaktuel i 2015 og Tæt På Tour bliver første mulighed for at høre de nye Spez-findigheder.

Hele holdet glæder sig til at ramme dit spillested lige i hjertet, og komme helt TÆT PÅ!”

 

11035182_10155202027675262_887825479_o

Moving PIKtures

By Music

Så er der fundet en vinder af “MEGAPENIS” VIDEO KONKURRENCEN som jeg satte i gang her på siden i søndags med dette indlæg: www.per.tv/penisvideo. Der er faktisk TO vindere da jeg synes der er to bud der er fantastiske på hver deres måde. Jeg lagde 50% oven i “præmiepuljen”, så begge vindere kunne få 7500 kr. hver. Tillykke til KINGA EWELINA og SONJA LOVDAL. Det var pissesjovt at se jeres måder at illustrere mit dumme nummer.

Her er Sonjas vindervideo. SONJA er 19 år og fra Aalborg.

Her er Kingas vindervideo. KINGA er 21 år og fra Brønshøj:

Tusind tak til de andre deltagere også, der på to døgn fik klippet en masse fallossymboler sammen: Søren Boll – – “Sandbjerg”  – Rasmus Roos Lindquist  – David Fabricius & Simon Salmonsen  – Phillip Egede-Jensen –  Alexander B.P.  –  Mathias Bjerre SHM Productions –  Mix Madsen “mdeLigeia” Søren Østergaard – Axel Schlosser  – Allan Haley Nielsen – tryk på navnene for at se deres 1 minut lange videoer, der var kravet for at kunne blive valgt til at lave den endelige video til hele sangen. Hæver sproghatten et ekstra nøk for Rasmus der kaldte sit minut for en “lang teaser-video”… 

Vi har alle set naturfilm – nogen flere gigabyte end andre – hvor “jeg har en stor pik” er en virksom scorereplik. Nogen tror til sidst på det, det er den mandlige pendant til anorektiske modeller og silikonebryster. MEGAPENIS er den naive maskuline fantasi om at der findes en trylleformular – eller rettere tryllestav – der kan gøre alle andre enten lykkelige eller misundelige.

Tak og undskyld – PV.

Penisvideo

By Music

10.000 kr. PÅ HØJKANT!

Jeg føler min nye sang MEGAPENIS har brug for en video. Og at den skulle ud indenfor fjorten dage for at give mening. Det kan jeg ikke nå selv at sætte i værk med mit sædvanlige hold. Derfor er der måske nogen af jer derude der ville kunne lave en video til det??? Opgaven er: illustrér nummeret på fedeste / sjoveste vis – uden at vise en ægte megapenis, for så lever den ikke længe på youtube…! Gør det ved at mixe, cutte, hakke og dreje eksisterende video/filmklip. Gerne tilsat grafik, tegning og animation. Ingen nye filmoptagelser – det skal vi ikke battle på.

For at det skal være overkommeligt, siger jeg: Lav video til DET FØRSTE MINUT af sangen og upload det inden mandag morgen, så vælger jeg dét bud jeg bedst ka’ li’. “Vinderen” skal så lave video til sangens resterende 3 minutter inden 22/2, og får altså så 10.000 kr. for det! Håber at finde nogle friske filmfreaks derude….!

Jeg forbeholder mig ret til at udråbe 2 eller 3 vindere der så dele præmien, hvis der er flere der er næsten lige gode, og den ultimative resultat opstår ved at bruge det bedste fra bidragsyderne – og så vil min faste videomand Jonas Risvig stå for at kombinere bidragene til een samlet video.

Det er under et døgn siden jeg skrev ovenstående opfordring på Facebook, og de første bud er allerede klar.

Allan Haley Nielsen:

Marie Dyekjær Eriksen:

Sonja Løvdal:

Du kan læse teksten til nummeret her, og Megapenis er til gratis download som del af EP’en Skuffesange lige her: PER.TV/SKUFFESANGE

Jeg glæder mig for vildt til at se jeres godt gennemklippede tissemandsjokes. TIL ARKIVERNE! Jeg udråber en vinder her i blogposten søndag aften kl. 22!

Ny EP…og nyt album!

By Uncategorized

Så vil jeg gerne invitere lige præcis dig til at streame eller downloade min nye gratis-EP SKUFFESANGE!

Du kan streame den på Spotify og alle andre services HER, og så har jeg lagt den til gratis download HER.

10409197_996256000402832_5366787607701157851_n

Titlen får det jo til at lyde som om det er materiale der længe har ligget og små-mugnet i skrivebordskuffen, og du derfor ikke må forvente for meget af det. Men det refererer nu til at det er de sange jeg skrev til DET STORE SKUFFEJERN. En teaterforestilling om “den bløde mands hårde odds”.

I oktober 2014 havde storyteller Per Helge, poetry slammer Peter Dyreborg og jeg premiere på forestillingen “Det Store Skuffejern” – mit første forsøg på at skrive og performe teater. Vi spillede ikke roller, og vi holdt os til vores egen genre – men alligevel var det meget anderledes; vi skulle skrive indenfor et skarpt afgrænset emne og få det til at spille sammen.

Der gik to år fra vores første tilfældige møde til stykket havde premiere. Per, Peter og jeg var blevet hyret enkeltvis til et show på Det Kongelige Teater i 2012, og efterfølgende sendte Peter os andre en mail hvor han konstaterede “at vi jo alle tre var ret fede, men at vi måske var endnu federe sammen?”. Vi mødtes og aftalte løst at lave noget sammen, og at overskriften skulle være om “den bløde mand”. Et år efter havde vi skrevet den første, 30 minutter lange prøveudgave. Den fik vi lov til at fremføre på Det Kongelige til samme arrangement som vores oprindelige gerningssted, nemlig den Kongelige Ballets tilbagevendende aften “Hübberiet”, opkaldt efter balletchef Nikolaj Hübbe, hvor udefrakommende kunstnere optræder imellem ballet-scener. Efter vores prøveshow hyrede de Kååångelige os på stedet til at lave en fuld forestilling.

Det var baggrundhistorien, her er lidt om de enkelte numre

Skærmbillede 2015-02-09 kl. 23.02.39

MANDEMANIFEST og BLØD FRONT er forestillingens start og slutning – to fælles “chants” fremført live af os alle tre. Ikke helt så vildt og virtuost som forlægget, Freestyle Fellowships “We Will Not Tolerate”, men det var også første gang hr. historiefortæller og hr. digter skulle springe ud i noget der mindede om rap…

GOKKEJERN var inkluderet på mit seneste album DNA der udkom i maj sidste år, og det første nummer jeg skrev til forestillingen. I denne sammenhæng fik jeg DJ Static til at lave et “live-remix”, altså ikke tilføje ny musik, men mixe, cutte og scratche i de eksisterende beats som han ville gøre til en live-koncert.

FREESTYLE #1 og FREESTYLE #2 var de steder i showet vi rakte ud til publikummet og bad dem komme på banen. I første akt spurgte vi alle mændene “hvad I har i jeres liv som I dyrker og elsker men som I ikke kan dele med kæresten”. I anden akt var det alle kvinderne der måtte byde ind med “hvad irriterer jer allermest ved jeres mænd?”. Det er jo lidt en stærkmands-konkurrence, og dermed totalt anti-skuffejerns-agtigt, at skulle holde rede på hele fem forskellige sætninger, og sætte dem meningsfuldt sammen til improviseret rap – men det gik godt de fleste aftener, og jeg føler at de to eksempler der er taget med her, godt kan holde til mere end eet lyt.

10405438_996770433684722_6715216283428564518_n

Det efterlader så de to sidste studieindspillede numre, som prøver at beskrive begge yderligheder af maskulin selvforståelse. MEGAPENIS er blandt det mest erigerede jeg har skrevet, og SKUFFEBLUES er den deprimerede og selvspankende modpol.

De to numre er jeg blevet så glad for at de også bliver inkluderet på næste album.

Ja.

Næste album.

Det er ikke bare løs snak om en-eller-anden-gang i en udefineret fremtid.

Jeg synes du som aktiv lytter skulle vide det før dem der bare glor med på Facebook og lignende – jeg er glad for at kunne benytte denne udgivelse til at kunne annoncere at jeg er klar med albummet TÆT den 20. april!

Overskriften og temaet for numrene er nærhed og især mangel på samme. Jeg tager afstand fra alle dem der tager afstand. Der er 14 spor, spilletiden er 43 minutter, og pladens producere er som følger: Embee (Sverige), DJ Large (Sverige), M-Phazes fra Australien (Eminem, Lupe Fiasco m.fl), Exile fra Los Angeles (Aloe Blacc, Blu & Exile m.fl.) og Stelios Phili fra New York (Kendrick Lamar, A$AP Mob) alle med to tracks hver, og fra Danmark Hans Solo, Nuplex og Tue Track med et nummer hver.

I marts udkommer førstesinglen “Tæt På” hvor Klumben hjælper til på omkvæd.

Og i maj og juni tager vi på en Danmarksturné til ti byer, og der håber jeg virkelig vi ses! Indtil videre håber jeg at du vil nyde disse “Skuffesange”, og at du vil dele den med andre mennesker af alle køn M/K…!

Mit 2014

By Uncategorized

Kære alle der følger med i hvad jeg render og laver. Vi er toogtyve dage inde i det nye år. Tid til  et “Hvad fanden havde jeg egentlig gang i sidste år” tilbageblik. Jeg har gennem det sidste år virkelig prøvet at prioritere min youtube-kanal, og regelmæssigt få lavet små fede og gennemførte video-produktioner. Det er ved hjælp af disse at jeg nu vil resumere sæsonen 2014.

Det startede i april, hvor jeg annoncerede at der efter tre års pause siden “EGO” var et nyt album på vej. Og at jeg stadig ikke havde lært at synge:

I anledningen af udgivelsen bestemte jeg mig for at holde to release-koncerter, der skulle være mest ambitiøse live-opsætninger jeg har lavet:

(Bonusinfo: Flaskedrengene a.k.a. Bottle Boys lærte jeg at kende pga. deres veludførte “Hip Hop History” video – den lavede vi så en meget loose live-udgave af her…)

Som single skulle der fokuseres på nummeret “DUM”, og med hjælp af den fantastiske instruktør Asger Lindgård fik jeg lavet min hidtil bedste musikvideo:

“DUM” blev også udgivet som vinylsingle i forbindelse med “Record Store Day”, og det blev en meget specielt udført udgave

18. maj udkom “DNA”, mit tredie offcielle soloalbum. På udgivelsesdagen fik vi skærmtid på to forskellige kanaler, og kl. 07.30 havde vi allerede spillet to af pladens numre…

…og ved middagstid spillede vi et tredie i en sofa med et legetøjsklaver….

…ugen endte med DNA gik nr. 2 på album-hitlisten og med totalt udsolgte koncerter både i Aarhus og KBH – to aftener jeg aldrig vil glemme, og som du kan se et sammenklip af her:

Som noget nyt introducerede jeg med DNA et nyt format vi kalder for “coverbook”, en vinyl-size indbundet kæmpebooklet, så man kan have noget fysisk til samlingen selvom selve musikken ‘bare’ streames.

“Coverbook” konceptet fik et stort nøk opad da vi i august på gymnasiernes første skoledag endelig var klar med et projekt der havde været 2 år undervejs – RØDDER! Ti danske rappere fortolker ti klassiske danske digte. Der blev lavet et kæmpe undervisningssite til albummet – her ser du skiven frisk fra trykken:

Det var noget af en præstation af få samlet 10 travle og ikke altid toptjekkede rappere i samme lokale, men det lykkedes, og vi holdt en kæmpe RØDDER release-galla på Musikkens Hus i Aalborg, hvilket så sådan her ud:

Vi fik taletid i Aftenshowet om RØDDDER, og spillede to halve numre, der resulterede vi endte i Natholdets gabestok… heldigvis blev jeg dømt “street” af L.O.C, som du kan se til sidst i videoen… 😀

Og så var vi klar til nogle hårde ord og en meget blød video om den bløde mand, som jeg beskrev i nummeret “Gokkejern”:

Nummeret var med på “DNA”, men var egentlig skrevet til forestillingen “Det Store Skuffejern”, som er det eneste jeg ikke har video-dokumenteret pga. Det Kongelige Teaters regler for filmning – men det var såmænd min teater-debut, som jeg skrev og performede sammen med historiefortæller Per Helge og digter Peter Dyreborg – du kan læse lidt om forestillingen her. Og for enden af denne årsresumé er der mere om Skuffejernet… 😀 .

Dette er års-resumé er nu nået frem til julemåneden, og 1. søndag i advent lagde vi denne video op fra DNA release-festen om Jesu tilbagekomst:

Cirka samtidig udkom “Lydspor Fra Bibelen”, hvor jeg fortolkede to andre bibelske figurer, nemlig Kain & Abel på nummeret “Se Lige Mig”hør det i indspillet form her og som acapella her nedenunder:

Og samme aften Jøden og jeg i Aftenshowet, og da Bent Fabricius Bjerre a.k.a. Bent Fabolous fyldte 90 år, skruede vi på opfordring da vi kom en halv time før programmet et hurra sammen til ham – det lød sådan:

Som årets sidste skriveprojekt kastede jeg mig ud i en lidt mere velovervejet bestillingsopgave, stadig med kort deadline. P1 skulle kåre “Årets Ord” – du kan læse alt om Årets Ord projektet HER. Først lavede jeg et vers med og om ord fra tidligere år – derefter bød lytterne ind med med nye ord der var opstået i 2014, og dem kombinerede jeg til dette:

(fun fact: jeg har nedskrevet begge tekster incl. kommentarer og forklaringer her og her)

“Det Var Midt I Julenat” fik en del opmærksomhed i december, og jeg fik lov til at fremføre nummeret med luksuslydende backing af DR’s Pigekor. I samme program, DR3’s “Den Forbandede Jul” fik jeg Pigekoret til at synge over et Wu-Tang beat mens jeg affyrede en improviseret julesang ud fra seernes minder fra fortidens firetyvende… iført #STRIK4PER sweateren! Det lød sådan:

Og så var der kun tilbage at sige tak for 2014, og for en uge siden lagde vi den sidste musikvideo fra “DNA” op til nummeret “Afskyelige Snemand”. Igen en video med Asger ved roret, som jeg selv blev rigtig glad for:

Med denne musikvideo slutter jeg forløbet omkring “DNA”, og det er tid til at starte et nyt kapitel. Jeg er glad for at kunne fortælle at der allerede er noget på vej: EP’en “Skuffesange” er syv sange dyb og lægges til fri download her på PER.TV søndag den 1. februar. Det er sange jeg skrev til “Det Store Skuffejern” som jeg har fået indspillet, incl. live-optagelser af forestillingens freestyle-indslag.

Jeg har ikke haft et kæmpe radiohit eller en video med en fantasillion views, men jeg er stolt over hvad jeg har brugt disse 365 dage på. Mit hold er uovertruffent, både på scenen og dem der hjælper mig med grafik, video osv – Adam, Claus, Brandon, Jonas, Asger og Playground. Jeg har optrådt 121 gange på de 365 dage og dermed mødt mange der har stiftet bekendtskab med min musik for første gang. Hvis bare en lille del af dem (jer!!) er klar på at ride med herfra, så kan jeg kun være taknemmelig – og jeg ser frem til 2015!

Fred! ://PER//:

Årets Ord

By Uncategorized

Siden 2008 har P1-programmet Sproglaboratoriet kåret “Årets Ord”. I forbindelse med 2014-udgaven blev afstemningen opgraderet til et helt program og stort “award-show”, og jeg blev spurgt om jeg ville lave et nummer om og med de nye ord, der er opstået i løbet af 2014. P1 opfordrede deres lyttere til at sende forslag ind, og det hele blev skudt i gang med at jeg fik en liste over vinderordene fra alle årene, sammen med yderligere 40 ord, ikke vandt men var blandt “de mest kendetegnende og karakteristiske for det pågældende år”. Dem flettede jeg sammen til dette “opvarmnings-vers”:

Du kan læse teksten her, incl. forklaringer. To uger efter var der blevet samlet en masse nye ord ind, og dem fik jeg så lavet et “Årets 2014” vers ud af. Se det nedenfor – her er teksten, incl. listen over de ord der var mit udgangspunkt. Håber I synes om resultatet, der er skrevet på 48 timer.

Efterfølgende blev Årets Ord 2014 kåret i fem forskellige kategorier , se dem her.

Der er selvfølgelig mange andre ord der kunne være kommet med, som man f.eks. kan se i DenFRI’s ret fantastiske liste… 🙂

Tak til Helle Solvang og P1 for en sjov udfordring! …P!

#STRIK4PER

By Music

glaedeligskuffejul

Onsdag aften lagde jeg dette frække julekort op på min Facebook, med følgende tekst:

“ET JULEKORT OG ET JULEØNSKE OM HJÆLP! Denne rædsel af et billede skulle egentlig først lægges op juleaften som en hilsen fra mig og mine makkere Per & Peter – mine kumpaner i forestillingen “Det Store Skuffejern”. Men jeg smider det lige afsted i dag, med et håb om at det får dig til at kigge, tænke WTF?! og du dermed læser dette og ser mit JULEØNSKE. Som HASTER. Sweatrene på billedet er jo PHOTOSHOPPEDE. Og jeg vil gerne ha’ en i VIRKELIGHEDEN. For jeg skal spille live på DR3 fredag aften med DR’s Pigekor. En herlig/hæslig julesweater vil være det eneste rigtige til lejligheden! Kan du, eller kender du nogen der kan strikke een på to døgn? Så laver vi det til et fælles win/win jule-projekt. Hvis du kan strikke en svedig sweater, vil jeg give 5000 kr. for den – til et godgørende formål som du bestemmer. Den skal IKKE ligne den på billedet, men bare være juleagtig. Og i størrelse XL. Og den skal kunne være fremme i DR-Byen fredag kl. 18 som det seneste! Del den her, tag nogen, like det så det bliver set at nogen der kører god stil med de pinde der! “

Der var en del delinger og likes, men også megen skepsis i kommentarerne. Tre eksempler:

“Nu strikker jeg en del og ved at man skal være tæmmeligt utrolig for at kunne nå det på to dage.”

“Det er også fysisk umuligt, at strikke én på to dage.. der skal en strikkemaskine til, hvis det skal kunne lade sig gøre og det er ikke en gang sikkert, at det kan nås…”

“Det tager et år at strikke sådan en sweater i hånden, så du er en lille smule sent ude…”

Men der var heldigvis een der var frisk på at udføre det umulige. En dejlig dame i Grindsted ved Billund ved navn Anette Van Straaten (ja, det er hollandsk og betyder “fra gaden” – Anette er STREET!)  gik straks i gang, og allerede klokken 1 samme nat så den sådan her ud:

FullSizeRender

Som hun skrev: “jeg strikker med de tykkeste pinde jeg har for at nå det, så den bliver ikke pæn, men den bliver et unikum!” – og #strik4per julesweateren nåede det! Kl. 17.00 næste dag var den færdig i Grindsted og kl 20.12 stod hendes mand Torben med den til mig i København! PÅ SIN EGEN FØDSELSDAG! Og så kørte han hjem igen. Kraftpræstation

Og hér kan den så ses i færdig udgave. Og på ryggen er der søde rensdyr – der knalder!

141220 Pigekoret DR3

DR3 juleshowet kan ses lige her!!! 0:10:30 inde i showet er det mit “juleevangelium”, og min tre minutters freestyle over seernes juletraumer ligger 1:43:30. Begge numre blev jeg bakket op af Danmarks Radios Pigekor, og det var virkelig fedt det som de havde lavet til numrene. Lågsus at få lov til at sætte dem til at synge over Wu-Tang Clans “Triumph”! TAK til dem – og til dirigent Philip Faber!

De 5000 kr. som tak for hjælpen til en godgørende organisation, bestemte Anette skulle gå til Schleroseforeningens kamp mod den sygdom hun selv kæmper med. TAK ANETTE!

#cut4bieber <<< #strik4per

Vind graffitijulegaver!

By Music

per-simon-ayoe-gademix

GADEMIX i Kolding er et af de steder jeg har besøgt oftest. Gennem de sidste ti år har jeg været der og optræde stort set årligt – til deres lokale kulturdag, som konferencier til deres cirkusforestilling og til foreskellige støtteprojekter.  Ildsjælen Hanna har dedikeret sit liv til at hjælpe de lokale unge. Deres nyeste initiativ for at rejse penge til en presset hverdag er en række kunstværker af Koldings graffiti-gud nr. 1, Rolf a.k.a. MESTER88, kendt for at kunne få selv Jonny Hefty & Jøden til at se godt ud – se hvordan han gjorde i denne grineren “behind the scenes” video…

I serien som bliver kaldt “Farvelade Akrobater” har Mester malet videre på tegninger af helt små børn, som skulle tegne deres “yndlingshelt” og  slutresultatet synes jeg er blevet meget poetisk, faktisk. Jeg har fået lov til at udlodde DEN SØRGELIGE KLOVN, HULK og ETBENEDE SUPERMAN for at gøre reklame for projektet. Alt du skal gøre er at linke til/dele dette blogindlæg på din facebook, twitter, blog eller hvor du måtte befinde dig digitalt, så er du med – og du skal nævne hvilken af de 3 du synes bedst om. Vi udtrækker vinderne på lørdag den 20/12 kl. 12, så du lige kan nå at få den i posten og måske glæde en anden med den juleaften! Se dem her.

kolding1 kolding3 kolding2

Du kan læse mere om Gademix’ og Mester88’s projekt på www.gademix.dk! P.

[EDIT 20. DECEMBER: VINDERNE ER FUNDET – og er blevet kontaktet på mail. Vinderne blev: Jens Abildstrup (Hulk), Hanah Euradies (Superman) og Mille C. Kongsted (Klovn) – tillykke!]